Per Javier Rodríguez, coordinador de Serveis a Mas d’Anglí
Prendre la decisió d’anar a viure a una residència no sempre és fàcil. És una nova etapa amb moltes emocions, nervis i desconeixement de què ens espera a la nostra nova llar. Per aquest motiu, l’ingrés a una residència és un moment vital molt important, tant per a la persona que hi ingressa, com pels seus familiars, com pel personal de la residència.
Segons un estudi dut a terme aquest any per investigadors de la Universitat de Cornell als Estats Units, les nostres primeres impressions perduren, fins i tot, després d’interactuar amb una persona cara a cara.
Un model d’ingrés propi
Així doncs, conscients de la importància del moment i de les impressions del primer contacte, a les residències del Grup Atlàntida hem implementat un model d’ingrés basat en una comunicació directa, clara, propera i empàtica amb el nou resident i els seus familiars. D’aquesta manera aconseguim que l’inici de la nova convivència comenci de la millor manera possible per totes les parts (resident, família, atenció directa i indirecta).
Des del primer moment, el resident i els seus familiars són rebuts per un dels nostres coordinadors de serveis. Aquest coordinador de serveis és la persona que acompanya al resident a l’habitació, li ensenya les instal·lacions i l’informa de les pautes bàsiques dels nostres centres. El fet de facilitar personalment totes aquestes informacions al nou resident ens permet fer més fàcil el seu procés d’adaptació i acompanyar-lo en un moment tan important i delicat.
L’entrevista és clau per al disseny del Pla Personal d’Atenció i Vida
Un cop la persona ja està instal·lada a la que serà la seva casa, durant una estada més o menys llarga, duem a terme l’entrevista d’ingrés al resident i als seus familiars seguint el nostre model d’Atenció Centrada en les Persones (ACP). Aquesta entrevista és fonamental per conèixer els gustos, preferències i costums dels nous residents i intentar que la seva vida entre nosaltres sigui el més semblant possible a la que mantenia al seu domicili particular.
A partir d’aquesta entrevista amb el nou resident que entra a viure amb nosaltres i els seus familiars es dissenya el seu Pla Personal d’Atenció i Vida que seguirem mentre visqui amb nosaltres. Parlem d’hàbits, costums, aficions, preferències amb el menjar…i de tot el que sigui rellevant per no alterar la rutina diària del nou ingrés.
L’objectiu: fer-li més fàcil la vida a la seva nova casa
Tot seguit, el nou resident és valorat per la infermera, la psicòloga i pel servei de fisioteràpia del centre. Després es fa una posada en comú amb tot l’equip interdisciplinari, incloent-hi els auxiliars de referència. Finalment, es convida als familiars a compartir amb el nou resident el primer dinar en el menjador.
Amb tota aquesta informació es redacta l’informe d’acollida que regirà les primeres passes del resident al nostre centre i determinarà quines són les seves necessitats personals i peculiaritats per tal que tot el personal del centre les coneguin i les tinguin en compte i, així, fer-li més fàcil la vida a la seva nova casa.