Recordar, lligar-nos la camisa, reconèixer als nostres amics i familiars, orientar-nos en l’espai i el temps…són exemples de coses quotidianes que realitzem de manera automàtica i sense esforç. Estem tan acostumats a realitzar aquest tipus d’accions que no solem prestar l’mportància que tenen. Ara bé…Tots aquests actes estan determinats per una funció molt complexa dins el nostre cervell. Quan som petits, estem en constant creixement, evolució i activitat però quan som més grans, necessitem d’”exercicis extra” per seguir desenvolupant amb la mateixa eficàcia, tot aquest seguit d’accions, tan importants pel nostre dia a dia.
Un dels objectius més importants que tenim, és fer que les funcions cognitives dels nostres residents, segueixin en plena forma. És per això que dediquem molt de temps a dissenyar i posar amb pràctica diferents activitats per promoure la salut física i psicològica dels avis de casa nostra. Ara bé…En què consisteix tot això? Quins avantatges proporciona i quins tipus d’intervenció apliquem?
En primer lloc, podríem definir l’estimulació cognitiva com la potenciació, manteniment i/o recuperació de les capacitats cognitives de la persona. D’aquesta manera, l’objectiu és afavorir la independència per les activitats de la vida diària (AVD) i per la socialització.
Les teràpies psicocognitives engloben l’estimulació cognitiva, la rehabilitació cognitiva i l’entrenament cognitiu. La primera d’elles, fa referència a les teràpies que impliquen l’exposició i la participació en activitats que requereixen d’algun tipus de processament cognitiu general. Normalment es fan en grup i en un context social. En segon lloc i pel que fa a la rehabilitació cognitiva, faríem referencia a aquelles activitats especialment dissenyades per un subjecte concret, segons els dèficits que presenti, per la qual cosa es fa de manera individual. Finalment, l’entrenament cognitiu va focalitzat a treballar un únic domini cognitiu.
Generalment, les principals tècniques d’intervenció cognitiva són les tècniques d’orientació a la realitat, la reminiscència, la teràpia de validació, l’estimulació sensorial, l’entrenament de la memòria i l’entrenament de les AVD’s. Totes elles, estan dissenyades per mantenir i o millorar les capacitats intel.lectuals. S’ha demostrat que la intervenció de les diferents tècniques esmentades, és molt eficaç tant en subjectes sans com els que estan afectats per algun tipus de demència en fase lleu o moderada.
L’hora de les activitats
A les Residencies del Grup Atlàntida oferim un ampli ventall d’activitats, pels residents dels centres. Cada dia, hi ha diferents tasques, que es porten a terme de manera individual o grupal i que estan dirigides pels membres de l’ equip professional. Totes aquestes activitats comprenen aspectes psico-físics i són aconsellables en tots els casos.
La senyora A, no presenta cap dèficit cognitiu. Les seves funcions intel.lectuals, segueixen intactes a pesar dels seus vuitanta – vuit anys. Això sí, des que va ingressar a la residència, que no ha faltat ni un dia a totes les activitats que se li proposen. Els dilluns toca començar la setmana sense estrés i amb l’activitat de relaxació. Però això no és tot. Durant la setmana també assisteix a les activitats de premsa, de ball, als tallers de memòria, al passeig pel barri, a la coral…i a un munt d’activitats més que la fan estar activa mentalment i contenta afectivament.
El cas del senyor B, és ben diferent. Pateix una demència amb grau moderat, que fa que necessiti una atenció i intervenció molt especialitzada. Les tasques d’estimulació sensorial, juntament amb una rehabilitació cognitiva particular, promouen el manteniment de les seves capacitats cognitives conservades.
Cada resident, rep l’atenció que necessita i se li ofereixen les activitats més adients al seu grau psico-físic. Ens agrada i els hi agrada, potenciar i mantenir les funcions intel.lectuals. Ballar, cantar, debatir, concentrar-se o simplement parlar…son actes que requereixen del nostre funcionament mental. S’ha de cuidar doncs!
Núria Costa
Psicòloga Mas Piteu