
Quan comencem a perdre autonomia personal i trobem dificultats per fer les activitats més essencials de la vida diària, tenir l’ajuda necessària per afrontar el dia a dia esdevé una qüestió fonamental. El reconeixement del grau de dependència és un requisit imprescindible per poder accedir a serveis o ajudes econòmiques.
Per a la majoria de les persones, arriba una etapa a la vida en què, per diferents circumstàncies, s’han d’adaptar a una pèrdua parcial o total de l’autonomia. Això sol implicar una transformació personal a l’hora de prendre decisions personals, viure d’acord amb els propis desitjos i preferències o, fins i tot, desenvolupar múltiples activitats bàsiques de la vida quotidiana.
És el caràcter permanent en què es troben les persones que, per motius derivats de l’edat, la malaltia o la discapacitat, i lligades a la falta o a la pèrdua d’autonomia física, mental, intel·lectual o sensorial, necessiten l’atenció d’una altra o unes altres persones o ajudes importants per fer activitats bàsiques de la vida diària, com ara mobilitat, alimentació, vestimenta o suports per a l’autonomia personal.
Les persones que reuneixen els requisits anteriors poden iniciar el tràmit de reconeixement d’un grau de dependència, a més de complir una sèrie de condicions que detallem tot seguit:
El BVD (Barem de Valoració de la Dependència) és l’instrument que els professionals acreditats fan servir per reconèixer el grau de dependència d’una de les persones que el sol·licita. La valoració mesura el grau d’autonomia de les persones i la capacitat que tenen per fer activitats diàries fonamentals. S’han d’adjuntar informes mèdics i qualsevol altra documentació que doni suport a la situació de dependència.
Els Serveis de Valoració de la Dependència (SEVAD) emeten la resolució de reconeixement de la situació de dependència, en la qual se’t determinarà el grau de dependència. El grau ja reconegut es pot revisar en cas de millora o empitjorament de la situació de dependència.
El reconeixement oficial de la situació de dependència és un requisit indispensable per poder accedir a les prestacions econòmiques i de serveis que reconeix cada comunitat autònoma, i que contemplen les mesures en les àrees que afecten les persones en situació de dependència.
En funció de la necessitat o l’atenció personal que una persona necessiti per fer les activitats fonamentals de la vida diària, el Barem de Valoració de Dependència (BVD) estableix tres graus diferents de dependència, que detallem a continuació:
És el que correspon a la persona dependent que necessita ajuda per fer diverses activitats bàsiques de la vida quotidiana almenys una vegada al dia, o que té necessitats de suport intermitent o limitat per mantenir l’autonomia personal.
És la condició que presenta la persona que necessita ajuda per fer diverses activitats elementals de la vida diària dues o tres vegades al dia, però que no requereix el suport permanent d’un cuidador o un suport extens per a la seva autonomia personal.
És la que descriu la situació d’una persona que necessita ajuda per fer diverses activitats bàsiques de la vida quotidiana unes quantes vegades al dia, i que per la pèrdua total d’autonomia mental o física requereix la presència indispensable i contínua d’una altra persona, o bé ha de tenir ajuda generalitzada per assegurar la seva autonomia personal.
El tràmit consisteix a registrar la sol·licitud, rebre la visita de l’equip de valoració, rebre la resolució de grau i, finalment, sol·licitar les ajudes més adequades a la teva necessitat.
1. Presentació de la sol·licitud
El primer pas és presentar la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència. Aquesta sol·licitud es pot presentar en línia o a les oficines de Serveis Socials corresponents. És important presentar tota la documentació necessària, que inclou dades personals, informes mèdics i qualsevol altra documentació que doni suport a la situació de dependència.
El número de compte bancari en el qual rebràs la prestació ha de complir dos requisits:
Els tècnics sanitaris del nostre centre de salut primària s’encarregaran de formalitzar, signar i datar l’informe. Tot i això, hem de tenir en compte les circumstàncies següents:
En el cas de ciutadans no espanyols de la Unió Europea, estrangers no comunitaris i altres grups similars, es recomana que consulteu a la pàgina web de www.web.gencat.cat la documentació addicional que s’ha de presentar.
Les persones que actuïn en nom de la persona sol·licitant han de presentar:
La prestació econòmica de la qual us podeu beneficiar depèn de la capacitat econòmica de la persona dependent. Si accediu a una plaça privada acreditada segons les aportacions PEV, els imports oscil·len entre un mínim de 200 euros per a un grau II o 250 € per a un grau III, fins a un màxim de 1.238,75 € mensuals.
Els professionals dels Serveis Socials són sempre els nostres referents per fer els diversos tràmits relacionats amb la dependència.
El treballador o la treballadora social és un aliat indispensable en tot el procés de tramitació, reconeixement i assistència relacionat amb la dependència. A continuació, conversem amb María Expósito, treballadora social de Maragall Residencial, d’Atlàntida Salut i Benestar, sobre la tasca que fa diàriament per ajudar les persones que requereixen serveis i prestacions per garantir que puguin fer les activitats essencials de la vida quotidiana.
Un cop identificades les necessitats del resident, el treballador social pot iniciar el reconeixement o la revisió del grau de dependència, i tramitar la sol·licitud corresponent. Per això, és important presentar tota la documentació necessària, que inclou dades personals, informes mèdics i qualsevol altra documentació que doni suport a la situació de dependència. L’objectiu és ajudar les persones que es troben en situació de vulnerabilitat i que requereixen suport per desenvolupar les activitats essencials de la vida diària.
Veritablement, són moltes. Les més destacades són:
Els tres centres residencials del grup Atlàntida tenen places privades acreditades (amb les quals es pot accedir a una prestació econòmica vinculada) i places públiques en què l’administració costeja una part de la mensualitat total. Per beneficiar-se d’aquestes ajudes, és imprescindible tenir reconegut un grau II o III de dependència.
Quan la interacció entre les limitacions d’una persona i les barreres de l’entorn suposa un desavantatge respecte a la resta de ciutadans en igualtat de condicions, parlem de discapacitat. Es valora tenint en compte la limitació física o psíquica de la persona. Per això, la cartera d’ajudes a la qual es pot accedir està relacionada amb qüestions com ara el transport, la mobilitat i l’adaptació de l’habitatge.
Totes les sol·licituds requereixen que es presenti el formulari corresponent i els informes mèdics i/o psicològics actualitzats que confirmin la dependència o la discapacitat al·legada. L’acreditació de totes dues és perfectament compatible. De fet, en la majoria dels casos, el fet d’haver obtingut una resolució de grau reconegut de discapacitat o dependència pot avalar que s’obtingui el que falta per tramitar.
Per descomptat, les característiques de l’ajuda que s’ha de proporcionar s’han d’adaptar a les nostres circumstàncies en cada moment vital. Per això, un cop reconegut un grau de dependència, podrem sol·licitar que es revisi quan es doni alguna d’aquestes dues circumstàncies:
Per sol·licitar la revisió, hem d’emplenar un formulari específic, al qual cal afegir un nou informe mèdic. A partir d’aquí, el procés és idèntic al de reconeixement de la dependència en primera instància.