Metodologia dels nostres centres basada en l’Atenció Centrada en la Persona

Des de sempre les residències han estat els llocs on les persones depenents reben ajuda per a la realització de les AVDs (activitats de la vida diària). Amb un model assistencial clàssic els professionals són els encarregats de decidir el Pla d’Atenció més adequat a cada cas. Actualment amb el model d’Atenció Centrada en la Persona, les residències han de ser també un lloc de vida, on es respecten els drets individuals i es potencien les habilitats i capacitats. Els usuaris es converteixen en protagonistes i s’ofereix una atenció personalitzada adaptada a cada resident.

S’ofereix una Atenció Personal Integral, basada en un model bio-psico-social, que abasta, degudament coordinats entre si, els aspectes sanitaris, socials, psicològics, ambientals, convivenciales i culturals. Els professionals ens plantegem uns objectius per a:

  • Mantenir les capacitats funcionals.
  • Millorar en tot el possible les capacitats alterades.
  • Preveure l’aparició o l’empitjorament de trastorns o malalties evitant l’increment de la dependència.
  • Donar suport, ajudar i/o substituir la persona en la realització de les funcions alterades o perdudes.
  • Afavorir i impulsar les relacions socials.

Metodologia residències basada en atenció centrada en la persona

Actualment, aquests objectius professionals no són suficients per oferir l’atenció que cada persona necessita, necessitem conèixer els objectius particulars de cadascuna, les seves expectatives de futur, què espera de nosaltres i com podem ajudar-la per satisfer aquestes necessitats.

En aquest sentit i per treballar amb un model d’atenció individualitzada, als nostres centres apostem per un model propi que consta de:

  1. Pla d’atenció (PA), es tracta d’una entrevista prèvia a l’ingrés que ens ajuda a conèixer a la persona que ingressarà al nostre centre. Es realitza sempre que és possible uns dies abans de l’ingrés. En la mateixa participa la persona usuària i els familiars més propers. Es potencia l’autonomia buscant la implicació de la persona al triar el seu estil de vida, escollir els horaris que més s’adapten als quals tenia abans de l’ingrés i decidir les activitats en les quals vol participar. En aquesta primera entrevista es realitza una avaluació de les seves necessitats, on es tenen en compte les expectatives que la família i el resident tenen de nosaltres.
  2. Assignació d’una persona de referència, que serà l’encarregada de facilitar a la persona la seva adaptació al centre. La persona de referència pot canviar durant l’estada si la persona ho desitja.
  3. Pla Individual d’Atenció, PIAI, ajustat a les necessitats detectades durant l’avaluació, el primer es realitza al mes de l’ingrés i es revisa semestralment (sempre que no existeixi un canvi significatiu en la persona).

Aquest Pla compta amb diferents fases:

  • Pre-PIAI, entrevista amb la persona usuària i amb els familiars més propers per conèixer el grau de satisfacció i si l’estada al centre s’adapta a les expectatives que tenia de nosaltres.
  • PIAI, reunió de l’equip interdisciplinari que està format per: infermera, metge, educador social, terapeuta ocupacional, treballador social, psicòleg, governanta, fisioterapeuta, auxiliar de referència i direcció. En aquesta reunió s’analitza la valoració geriátrica, que s’ha realitzat amb anterioritat, es detecten les necessitats i potencialitats. Es plantegen els objectius concrets i es determinen els programes i activitats per aconseguir-los.
  • Devolució de PIAI, nou contacte amb la persona usuària per explicar a la persona usuària i/o als familiars els objectius i les activitats que es realitzessin.

4. Pla de vida (PV), és un full de ruta on es reflecteixen les característiques particulars de la persona. És un document dinàmic que està sempre subjecte a variacions. En aquesta fulla es reflecteixen les preferències referent a hàbits quotidians. On li agrada passar el dia, preferències en els menjars, amics a la residència, com li agrada que li realitzin la higiene, objectes de referència… Totes aquelles coses que poden ser importants per conèixer millor als usuaris i que ens puguin ser d’ajuda.

Tots aquests instruments ens ajuden a dissenyar un Pla d’Atenció, únic per a cada persona, on sempre prevalen els seus gustos, preferències i necessitats. El nivell de satisfacció de les persones que resideixen o que han passat una temporada amb nosaltres per convalescència i/o rehabilitació és molt elevat i fa que desaparegui la desconfiança i les idees preconcebudes de les residències geriátricas.

Olga Olivar

Directora Residències Grup Atlàntida

Article validat per: 
Categories:
Comparteix aquest article:

Subscriu-te a la nostra Newsletter

També et podria agradar

Salut! des de 1927
Segueix-nos:
Residencial Mas d'Anglí
Institut Químic de Sarrià, 43-47
08017 Barcelona
Tel. 93 434 22 99
Residencial Mas Piteu
Carrer de Natzaret, 67-81
08035 Barcelona
Tel. 934 34 22 55
Residencial Maragall
Pg. Maragall, 295
08032 Barcelona
Tel. 931 31 16 66
×