Un smartphone sobre la taula. Vibra, sona i emet senyals lluminoses que anuncien que algú ha penjat una nova foto al facebook, o que hi ha un nou seguidor a twitter. Potser també és un avís d’un esdeveniment marcat al calendari o l’alerta d’un nou Whatsapp…Ara bé; què vol dir tot això quan una persona té vuitanta anys? Les respostes són curioses i a les Residències del Grup Atlàntida ens ocupem, no només d’esbrinar-les sinó també de compartir amb els protagonistes dels nostres centres, quin paper han agafat, aquests avanços a les nostres vides.
La revolució tecnològica de l’última dècada ha comportat canvis rellevants a la nostra manera de viure i comunicar-nos. La majoria de nosaltres, comptem amb un telèfon mòbil i l’utilitzem per alguna cosa més que per fer trucades. Les generacions futures creixen amb aquests canvis i no els hi resulta difícil aprendre d’ells ni amb ells. Ara bé, les generacions anteriors a aquesta revolució, tenen més problemes per entendre, no només el funcionament sinó el sentit que li donem a tals aparells.
Considerem important que els nostres residents sàpiguen de quina manera evoluciona la tecnologia i el ressò que existeix en l’àmbit social. Per aquest motiu, resolem dubtes i ensenyem el funcionament d’aquests nous mètodes de comunicació i relació social. D’altra banda, també considerem rellevant, despertar en els avis, noves inquietuds, amb la fi de treballar cognitivament així com, fer-los sentir part de la societat.
UN DEBAT INTERACTIU
Ens reunim, com de costum, en un dels espais del centre, dedicats a les activitats diàries. Avui ens preguntem en primer lloc què en sabem dels telèfons mòbils, per donar pas a donar respostes i a crear un debat interessant. En segon lloc, pretenem ensenyar mitjançant l’ordinador i una connexió a Internet de quina manera, els nous mètodes ens faciliten la vida.
La temàtica desperta interès. Els nostres avis, es pregunten bocabadats la necessitat de disposar d’un smartphone i d’estar tot el dia connectat. La majoria d’ells, no aproven el seu ús i afegeixen que si ells disposen d’aquest aparell (perquè se l’ha regalat algun familiar) no el fan servir gairebé mai, tot i que admeten que les hi dona seguretat. En molts casos els hi molesta estar pendent del so d’un mòbil i no ho troben necessari. D’altra banda, asseguren que aquests avanços impedeixen la comunicació real i que se’n fa un ús desmesurat.
El curiós del cas és que quan se’ls hi expliquen algunes de les funcions de les quals disposa un telèfon intel·ligent, com ara; comunicar-se amb gent de qualsevol punta del món mitjançant skype o la cerca d’un lloc concret mitjançant google maps, llavors la percepció canvia i el seu interès no només creix sinó que molts sol·liciten aprendre’n.
APRENENT AMB I DE LES NOVES TECNOLOGIES
Les nostres residències disposen d’ordinador i de connexió a Internet pels usuaris que ho sol·licitin. La senyora A està encantada amb aquest servei, ja que dedica una hora diària de la seva rutina, a aprendre tot el que pot trobar pel google. Paral·lelament també l’utilitza per fer jocs interactius, cosa que a escala cognitiva és summament positiu.
El senyor B, ha demanat que se li facin classes per aprendre a manejar Internet i el senyor C, ja s’ha comprat una tableta per descobrir el món de les “apps” D’altra banda, oferim algunes activitats interactives per mantenir despert l’intel·lecte i per conèixer tot allò, que fa seixanta anys enrere semblava inviable.
En resum; a l’inici del debat, els nostres avis es mostren reticents i hi ha la tendència a veure una part negativa davant del creixement de les tecnologies. Però quan entenen el seu ús i aprecien avantatges d’interès, això fa un gir, i aposten per dedicar temps als nous aprenentatges tecnològics. Aquesta inquietud és summament beneficiosa a nivell psicològic ja que els manté motivats, amb bon estat anímic, se senten part de la societat i a més; segueixen posant en funcionament les habilitats cognitives.
Núria Costa
Psicòloga Mas Piteu