La pandèmia de Covid-19 i els confinaments que hem patit els últims dos anys han provocat la generalització de manera accelerada d’eines tecnològiques fins llavors d’ús poc massiu. Videoconferències, comerç electrònic, tràmits administratius només en entorn digital, banca online… I tot això ha arribat per quedar-se. En poc temps, tots ens hem acostumat a fer servir eines que sabíem que existien, però que potser no les utilitzàvem amb assiduïtat.
Tots? La gent gran també? Les dades que manegen les entitats de gent gran de Catalunya posen de manifest que gairebé el 23% de les persones d’entre 65 i 74 anys no poden connectar-se a Internet. Perquè no tenen habilitats per fer-ho o perquè no disposen dels recursos tecnològics necessaris. Això els impedeix fer tràmits telemàtics moltes vegades indispensables i sense alternativa.
Indefensió
Aquesta situació, a banda de la lògica angoixa, provoca indefensió en la gent gran, ja que no són capaços de solucionar per si sols coses que fins no fa gaires anys sí que podien fer. Això els aboca a la dependència d’alguna altra persona amb més habilitats o possibilitats tecnològiques. En aquest entorn, no és recomanable que algú altre faci les coses per ells, perquè això els aboca encara més al cercle viciós de la dependència.
Una de les solucions, la principal, és educar-los en les eines digitals, perquè que no sàpiguen fer una cosa no significa que no puguin aprendre’n a l’edat que sigui, com demostra aquest projecte acabat de desenvolupar per investigadores de la Universitat Oberta de Catalunya a partir de l’anàlisi de l’activitat dels telèfons mòbils de 300 usuaris d’entre 60 i 79 anys. És un projecte que desmunta molts mites sobre la vida digital de la gent gran.
Formació
La formació és, per tant, un dels grans puntals per reduir la bretxa digital. Un dels camins per dur-la a terme és a través d’una xarxa d’intermediaris digitals impulsada per les administracions i que ensenyi a la gent gran el que necessita saber sobre les noves tecnologies. Els experts assenyalen que seria molt útil també comptar amb l’opinió de la gent gran a l’hora de dissenyar els dispositius tecnològics i les aplicacions digitals. Perquè així la tecnologia serà més usable per a ells i elles.
La pandèmia ha accelerat algunes inèrcies, com la digitalització pràcticament total de la banca. Això amenaça en deixar fora de joc gairebé una quarta part de la gent gran, molts dels quals encara tenen problemes per treure diners d’un caixer automàtic.
A més, l’alfabetització digital també pot contribuir a evitar l’aïllament social i la soledat no volguda. Si bona part de les relacions ara es fan a través de les xarxes socials, saber fer-les servir és fonamental per mantenir el contacte amb la família i els amics. També pot servir com a eina per lluitar contra possibles situacions de maltractament.