En els últims anys la societat ha patit un canvi en les malalties sofertes, augmentant les malalties de caràcter crònic, la prevalença de les quals s’incrementa amb l’edat. L’estil de vida és un dels factors més importants en l’estat de salut de les persones i en l’aparició de les malalties cròniques, per això s’ha de donar especial importància a la promoció i prevenció de la salut, és a dir fomentar un estil de vida saludable. Per promoure canvis en l’estil de vida de les persones, els professionals de la salut tenen en l’entrevista motivacional un recurs potent.
Les infermeres de la residència Mas Piteu estem realitzant un curs sobre l’“Entrevista motivacional. Un recurs per a la promoció de la salut” a la Facultat de Ciències de la Salut Blanquerna, de la qual tenim estudiants en pràctiques a les nostres residències.
Què és l’entrevista motivacional?
Es podria definir com una entrevista clínica, centrada en el pacient, en els seus desitjos i necessitats, que ajuda a explorar i resoldre ambivalències al voltant d’un comportament o hàbit insà, amb la finalitat de promoure el canvi d’aquest hàbit per estils de vida més saludables. L’entrevista motivacional està destinada a adquirir un compromís i assolir el desig de canviar.
L’entrevista motivacional ha demostrat la seva efectivitat en molts àmbits, però sobretot en canvis d’hàbits envers:
- Abús d’alcohol.
- Disminució de l’índex de massa corporal/obesitat.
- Disminució de colesterol.
- Control de la tensió arterial en hipertensius.
- Adequació de la dieta i l’exercici físic en diabètics.
- Consum de tabac.
A les nostres residències els casos més prevalents on es pot utilitzar l’entrevista motivacional en casos d’obesitat, hipercolesterolèmia, hipertensió i diabetis.
Unes de les bases de la entrevista motivacional és la confiança, l’usuari no s’ha de sentir jutjat per l’entrevistador, s’han de respectar les seves creences i valors. S’ha d’afavorir el posicionament envers a hàbits saludables, però no s’ha de sentir ni pressionat ni obligat.
El personal sanitari ha d’educar, no ensenyar, ha d’estimular la seva motivació i emfatitzar els punts de vista del pacient i la seva llibertat d’escollir.
Es molt important tenir en compte que no es possible motivar a ningú a fer un sacrifici si no veu molt clar que obtindrà un benefici, com diu Nietzche “Si hi ha un per què trobarem un com”. L’usuari ha de tenir clar quin és el benefici i estar segur que ell podrà i serà capaç de realitzar el canvi, de manera que és important en l’entrevista motivacional conèixer el grau d’autoestima i autopercepció de la persona entrevistada, el coneixement d’un mateix obre les portes a la tolerància i a l’acceptació. Per això és important, com hem anomenat abans , establir una relació de confiança basada en l’escolta activa.
De l’entrevista motivacional hi ha varies etapes diferenciades:
- Etapa de Precontemplació: el pacient necessita informació i feedback amb la finalitat de tenir consciència del problema.
- Etapa de Contemplació: presa de consciència del problema, la persona es planteja el canvi.
- Etapa de Determinació: la persona esta preparada per actuar.
- Etapa d’Acció o canvi.
- Etapa de Manteniment: s’inicia després de 6 mesos d’haver intriduït el canvi. Ajudar a identificar i utilitzar estratègies preventives.
- Etapa de Recaiguda.
Però el més important és el respecte cap a les necessitats i desitjos de l’usuari i tenir en compte les seves debilitats i fortaleses.
Equip d’infermeria de Mas Piteu
Carmen Galán
Maria Tejero
Claudia Villacorta