Sociable i molt generosa, Patricia Quinson és la relacions públiques de les residències Atlàntida. Es mostra contenta de formar part d’un equip que és molt més que això: és una gran família que ofereix una gestió integral de qualitat a tots els residents.
- Com aconseguiu que la transició de la llar a una residència no sigui un canvi gaire brusc i, en canvi, sigui el màxim de còmoda per a tothom?
La veritat és que partim d’una necessitat. Generalment, les persones que venen a les nostres residències és perquè –pel motiu que sigui– no poden o no volen estar a casa seva. El més important, sens dubte, és escoltar el que necessiten. Les seves preferències, necessitats, prioritats, etc.
El fet d’ingressar en una residència no vol dir que la persona hagi de canviar en res. Aquí, tothom que ve a viure amb nosaltres manté la seva essència. Paral·lelament, a les famílies se’ls ofereix precisament això: el fet que el seu familiar estarà atès tenint en compte les seves necessitats i mantenint la seva manera de ser i de fer.
- Quin creus que és el valor diferencial que ofereixen Grup Atlàntida i els seus centres residencials?
A les residències de Grup Atlàntida, oferim serveis complets als nostres residents. La persona és el centre de la nostra feina i, juntament amb l’excel·lència en la cura, com a resultat de gairebé cent anys de trajectòria del Grup Atlàntida, constitueixen la característica distintiva de les nostres residències: Mas d’Anglí, Mas Piteu i Maragall.
Per això, hem assolit el concepte de gestió integral de qualitat des d’un enfocament interdisciplinari, complint totes les necessitats i les expectatives dels nostres usuaris i els seus familiars.
- Les residències de Grup Atlàntida ofereixen serveis integrals als residents. Quins són els que més aprecien els familiars i els usuaris?
Els serveis més apreciats sempre depenen de la necessitat de la persona resident. Partint de l’atenció personalitzada, estan molt valorats els serveis de rehabilitació, així com el suport social i psicològic.
S’ha de donar molta importància a tot l´equip de professionals (auxiliars de geriatria que els ajuden en totes les seves activitats de la vida diària). Els vincles que s´estableixen amb elles i en general amb tot l’equip que està en contacte amb les persones residents, són cabdals per al seu confort i estabilitat emocional.
Els i les residents són atesos sempre per les dues mateixes persones, de manera que el vincle es crea relativament ràpid, d’aquesta manera es coneixen totes les particularitats de la vida diària de cada persona.
- Com han canviat aquestes tendències l’última dècada?
Fa deu anys, en l’imaginari hi havia el concepte de cangur. Avui dia, la demanda és més exigent i es duen a terme moltes altres iniciatives, com ara la rehabilitació individual, els tallers de memòria, les teràpies i activitats de tota mena… Tot amb la finalitat d’exercitar el cos i la ment.
Avui dia té molta importància el treball cognitiu que realitza l’equip de terapeutes, una tasca clau per ajudar a preservar les capacitats cognitives de les persones residents i millorar-ne la qualitat de vida.
En aquest sentit, hi ha moltes novetats, com ara la cura de l’hort i la musicoteràpia, però quines altres activitats o serveis estan liderant aquesta transformació dels vostres centres residencials?
A Atlàntida Residències, tenim horts, sessions de musicoteràpia i de teràpia canina, i ens anem renovant i adaptant a les necessitats de les persones que viuen amb nosaltres. I és que els nostres residents també ens proposen el que els agradaria que els oferíssim.
- S’han demostrat els grans beneficis que té impulsar les relacions personals i l’oci en la gent gran. Què ofereixen els vostres centres residencials per garantir un espai ple de bons moments?
Atlàntida Residències, a més de tenir les instal·lacions idònies per poder impartir totes les activitats, com ara gimnàs, sala d’activitats, biblioteca i sala d’informàtica, disposa dels professionals adequats per a cadascuna.
A més, facilitem que es relacionin, per exemple, al menjador. En aquest espai dissenyem la taula segons afinitats, i el nostre personal ajuda a la interacció entre les persones residents.
- Finalment, més enllà dels residents, el paper dels familiars també ha canviat molt. Quin tipus de relació estableixen amb les persones acompanyants o els éssers estimats?
La relació amb les famílies és essencial. Elles ens aporten tota la informació de la persona resident, la seva història de vida i les seves necessitats. La comunicació ha de ser fluida i constant. Entenem que l’ingrés d’una persona a la residència és un moment molt delicat i pot ser un canvi trascendental en la vida de tota la unitat familiar, i per això, també posem el focus en l’impacte emocional que pot tenir.