Què fa un animador sòcio-cultural en l’àmbit residencial?
Entenem la darrera etapa vital d’una persona com una oportunitat per realitzat activitats i aficions a les que possiblement no s’hi han pogut dedicar al llarg de la seva vida. Des de la tasca que du a terme l’animador sòcio-cultural en l’àmbit residencial, es promouen intervencions concretades en activitats de caire lúdic, amb l’objectiu de potenciar els moments de lleure i afavorir el seu benestar.
Des de l’àrea d’Educació Social, i partint del context de l’àmbit residencial amb el col·lectiu de la gent gran, fonamentem el plantejament d’execució, dirigint part dels nostres interessos professionals en les destreses, aptituds i capacitats dels residents, mantingudes o bé no existents, o sigui en la utilització de recursos professionals (eines d’Animació Sòcio-cultural), per a treballar amb aquells on els recursos personals estan menys presents. De la mateixa manera, la disciplina contempla l’aspecte del desig, és a dir, a partir de la manifestació de la persona vers les possibles activitats dins del camp que treballa l’animació sòcio-cultural.
En la primera variable s’intenten potenciar els recursos propis de cada resident i, en la segona, es promou buscar una resposta a les seves inquietuds, per incentivar-los. A partir d’aquí, es treballarà per donar resposta a aquestes qüestions.
Partim del precepte de tot el que implica la frase: “Donar vida als anys”, incidint especialment en el fet de poder realitzar-se i sentir-se útil, fent esment d’una de les necessitats que Maslow classifica com a necessitats d’autorrealització. Tota intervenció pretén arribar a una finalitat, uns objectius a assolir, que són els següents:
Objectiu general
Potenciar la millora de la qualitat de vida de les persones dins l’àmbit residencial.
Objectius específics
- Afavorir la creativitat.
- Afavorir el compliment de hobbies i interessos lúdics.
- Afavorir l’ocupació creativa del temps lliure.
- Fomentar el manteniment de les capacitats en persones autònomes.
- Fomentar la interrelació dels residents.
- Fomentar la convivència positiva de les persones, mitjançant les activitats.
- Afavorir el coneixement de noves àrees lúdiques.
- Afavorir la participació dels residents amb dificultats pel que fa a la pèrdua de recursos.
- Afavorir un contacte directe amb l’entorn comunitari.
- Facilitar la relació amb l’entorn comunitari.
- Afavorir el treball en grup, concretat en l’equip.
Les estratègies d’intervenció adreçades a l’assoliment d’aquests objectius es vertebren en unes activitats. Ara per ara, a la Residència Mas Piteu, s’ha incorporat l’activitat de Taller de Ball, que està donant molt bons resultats en tots nivells.
Taller de Ball
Partint de les necessitats dels residents, es realitza aquesta activitat setmanalment. Consisteix en organitzar un petit ball a partir de música i de la participació de les persones i dels familiars que ens vulguin acompanyar. En primer lloc es treballa el cos seguint una música coreografiada (així tots els residents hi poden participar). Després realitzem el ball propiament dit: l’educador, la fisioterapeuta, i les gerocultores treuen a ballar als residents. Finalment es balla una sardana (El Saltiró de la cardina) i seguidament es canten dues peces (dues havaneres) com a cloenda de l’activitat.
Procurem que l’activitat tingui un començament (coreografíes) i un final. Així l’enmarquem i li donem un sentit. S’ha de dir que és una activitat oberta als familiars i, de fet, hi participen de forma activa.
Treballem l’exercici corporal, la coordinació dels moviments del cos, fomentem la creativitat i afavorim la creació d’un espai lúdic i de participació grupal. També es canten conjuntament algunes cançons, es repasa la memòria i la comunicació verbal. Tota activitat té els seus objectius que es pretenen assolir. Són els següents:
Objectiu General:
Incentivar la vertent lúdica de cada resident, mitjançant l’exercici físic i el record de melodies conegudes
Objectius Específics:
Potenciar la creativitat
Fomentar l’exercici físic a partir de la música
Estimular la memòria a partir de melodies conegudes
David Prats i Regadera
Educador Social