
Segons el diccionari l’ètica és la disciplina filosòfica que estudia el bé i el mal i les seves relacions amb la moral i el comportament humà; és el conjunt de costums i normes que dirigeixen o valoren el comportament humà en una comunitat. Etimològicament prové del grec êthos, que primitivament significava estança, lloc on s’habita. Aristòtil li va donar un nou significat, manera de ser, caràcter; una segona naturalesa que no és heretada com la biològica, sino que és adquirida i es pot modelar i construir. Estudia el que és bó i el que no ho és de la conducta humana, es fonamenta en quatre aspectes: Moral, Felicitat, Virtut i Deure; ens fa reflexionar sobre els hàbits i les accions en funció d’uns principis morals que generen comportaments responsables.
Durant l’any 2015, a les Residències del Grup Atlàntida hem realitzat formació sobre ètica i hem reflexionat sobre com volem que sigui a la nostra organització. El fruit d’aquest any de feina ha estat la creació d’un espai de reflexió ètica en serveis socials (ERESS) i l’elaboració de la “Carta ètica de Mas d’Anglí i Mas Piteu”.
L’ERESS és un grup format per professionals, usuaris, voluntaris i familiars, i la seva missió principal és la millora de la qualitat assistencial de la gent gran. Per això, es promouen les bones pràctiques, i es desenvolupen activitats per crear i afermar la cultura ètica a la nostra organització.
L’ERESS de les Residències del Grup Atlàntida, té com a objectiu principal promoure el debat en l’àmbit professional del serveis i centres de les Residències del Grup Atlàntida i en la comunitat en general sobre qüestions d’ètica assistencial, facilitant els processos de decisió a les situacions de conflicte.
Dins d’aquest espai de reflexió s’ha elaborat una “carta ètica” que donarà els fonaments per tal que la nostra actuació s’adapti als principis morals, i als valors i voluntats de cada persona. Per aquest motiu hem determinat els valors fonamentals de la nostra organització:
L’ètica quotidiana suposa per a nosaltres tenir en compte els conceptes que expressem en aquest núvol de paraules i que ens porten a definir un compromís ètic en torn les actituds que se’n deriven:
La reflexió en equip a Residencies Grup Atlàntida sobre aquests conceptes, ens porta a plantejar-nos una definició de la nostra perspectiva ètica com a entitat:
“Conjunt de principis morals que fonamenten actituds treballades de forma intersdiciplinar; aquestes actituds estan fonamentades en la coherència i configuren uns patrons d’actuació i comportament que hem d’aplicar en la vida diària orientats en el respecte de la individualitat de la persona i en la seva dignitat.”
Aplicant la nostra definició continuem treballant per oferir una atenció personalitzada de qualitat. Aquesta atenció no pot ser solament una activitat tècnica professional. Per cuidar s’ha de responsabilitzar a totes les persones implicades. Hem de posar-nos a la pell dels altres, conèixer què senten, que pensen utilitzant una escolta activa podrem respondre a les seves necessitats amb flexibilitat. Només es pot aconseguir la excel·lència tractant a les persones amb humanitat, aplicant els principis ètics que hem elaborat i tenint en compte els seus valors i desitjos.
Olga Olivar Pérez
Directora Residències Grup Atlàntida