Espais de Reflexió Ètica en Serveis Socials
Què és l’ètica?
Segons el diccionari l’ètica és la disciplina filosòfica que estudia el bé i el mal i les seves relacions amb la moral i el comportament humà; és el conjunt de costums i normes que dirigeixen o valoren el comportament humà en una comunitat. Etimològicament prové del grec êthos, que primitivament significava estança, lloc on s’habita. Aristòtil li va donar un nou significat, manera de ser, caràcter; una segona naturalesa que no és heretada com la biològica, sino que és adquirida i es pot modelar i construir. Estudia el que és bó i el que no ho és de la conducta humana, es fonamenta en quatre aspectes: Moral, Felicitat, Virtut i Deure; ens fa reflexionar sobre els hàbits i les accions en funció d’uns principis morals que generen comportaments responsables.
Durant l’any 2015, a les Residències del Grup Atlàntida hem realitzat formació sobre ètica i hem reflexionat sobre com volem que sigui a la nostra organització. El fruit d’aquest any de feina ha estat la creació d’un espai de reflexió ètica en serveis socials (ERESS) i l’elaboració de la “Carta ètica de Mas d’Anglí i Mas Piteu”.
L’ERESS és un grup format per professionals, usuaris, voluntaris i familiars, i la seva missió principal és la millora de la qualitat assistencial de la gent gran. Per això, es promouen les bones pràctiques, i es desenvolupen activitats per crear i afermar la cultura ètica a la nostra organització.
L’ERESS de les Residències del Grup Atlàntida, té com a objectiu principal promoure el debat en l’àmbit professional del serveis i centres de les Residències del Grup Atlàntida i en la comunitat en general sobre qüestions d’ètica assistencial, facilitant els processos de decisió a les situacions de conflicte.
Dins d’aquest espai de reflexió s’ha elaborat una “carta ètica” que donarà els fonaments per tal que la nostra actuació s’adapti als principis morals, i als valors i voluntats de cada persona. Per aquest motiu hem determinat els valors fonamentals de la nostra organització:
- LA PERSONALITZACIÓ: Desenvolupem la nostra tasca des de la Planificació i l’Atenció Centrada en la Persona (ACP), ja que la situem en el punt central de la nostra proposta de servei, així com a la seva família. Per fer-ho treballem Plans de vida i d’atenció on la persona és el punt central i protagonista.
- LA PERSPECTIVA ÈTICA: Fomentant un debat intern sobre la nostra manera de desenvolupar l’atenció en el quotidià, reflexionant sobre casos pràctics i consensuant-los amb les persones implicades. A tal efecte hem desenvolupat un decàleg que configura la nostra carta ètica de treball.
- ACOMPANYAR I ATENDRE : Volem acompanyar a la persona usuària en les seves decisions si encara és capaç de prendre-les, espectant les seves voluntats en cas que la seva malaltia no li permeti. En persones amb demències s’utilitzaran diferents eines de treball com el Dementia Care Maping (DCM) de la Universitat de Bradford, (Dawn Brooker i Claire Surr) , i es valorarà a cada persona i se la tractarà com a individus amb plens drets.
- QUALITAT DE VIDA PERCEBUDA: Valorem la qualitat de vida de la persona a partir de l’Escala GENCAT , i mitjançant els indicadors de l’ICASS 2010 (Construïts conjuntament amb la FAD); treballem cada indicador amb les vuit dimensions de qualitat de vida establertes en el mateix (Benestar físic, benestar emocional, benestar material, desenvolupament humà, autodeterminació, participació, inclusió social i drets personals).
L’ètica quotidiana suposa per a nosaltres tenir en compte els conceptes que expressem en aquest núvol de paraules i que ens porten a definir un compromís ètic en torn les actituds que se’n deriven:
La reflexió en equip a Residencies Grup Atlàntida sobre aquests conceptes, ens porta a plantejar-nos una definició de la nostra perspectiva ètica com a entitat:
“Conjunt de principis morals que fonamenten actituds treballades de forma intersdiciplinar; aquestes actituds estan fonamentades en la coherència i configuren uns patrons d’actuació i comportament que hem d’aplicar en la vida diària orientats en el respecte de la individualitat de la persona i en la seva dignitat.”
Aplicant la nostra definició continuem treballant per oferir una atenció personalitzada de qualitat. Aquesta atenció no pot ser solament una activitat tècnica professional. Per cuidar s’ha de responsabilitzar a totes les persones implicades. Hem de posar-nos a la pell dels altres, conèixer què senten, que pensen utilitzant una escolta activa podrem respondre a les seves necessitats amb flexibilitat. Només es pot aconseguir la excel·lència tractant a les persones amb humanitat, aplicant els principis ètics que hem elaborat i tenint en compte els seus valors i desitjos.
Olga Olivar Pérez
Directora Residències Grup Atlàntida
Felicitats per la feina feta i tan ben feta . La humanització del tracte us defineix