La importància del tracte humà a les residències

El model d’atenció centrat en la persona, l’autèntic eix central de l’activitat de les residències de Grup Atlàntida, ofereix atenció integral i acompanyament en l’última etapa de la vida, respectant sempre els gustos i les preferències de cada persona.

Moltes persones, quan arriben a la maduresa, valoren més que mai poder viure en un entorn que els permeti disposar de l’assistència que necessiten i també amb l’escalf humà fonamental per afrontar aquesta etapa amb el benestar físic, emocional i social esperat. En aquesta fase de la vida, és essencial poder-se sentir escoltat, respectat i ben atès. Per això s’ha de tenir el suport d’un equip professional multidisciplinari, que pugui proporcionar una resposta satisfactòria a les necessitats, els desitjos i les expectatives de cada ésser humà.

Un model centrat en les persones

Això és justament el que podem trobar a les residències del Grup Atlàntida, una organització pionera en l’àmbit de la salut que ja té cent anys d’experiència. Per descobrir com funciona el model d’atenció centrat en la persona, conversem amb la Joana Vallecillo, directora de Mas Piteu, una residència situada a la barcelonina Ronda de Dalt, que disposa d’unes instal·lacions espaioses, còmodes i lluminoses envoltades d’una gran zona enjardinada. 

Les persones que viuen a Mas Piteu gaudeixen de la calidesa d’una llar, les comoditats d’un hotel i l’atenció professional d’un equip mèdic de primer nivell. Els avantatges que ofereix als seus residents són evidents. “Sovint, molta gent gran acaba tancant-se a casa, a vegades amb una cuidadora. Això fa que les seves possibilitats de socialització es vegin molt limitades. Aquí poden fer exercici físic i gaudir de practicar activitats dissenyades especialment per a elles”, sortir a l’aire lliure… Tot plegat, sabent que sempre tenen la possibilitat que les atengui un professional sanitari si senten qualsevol indisposició”, explica Vallecillo.

Una atenció individualitzada

Actualment, Mas Piteu té 93 residents, als quals proporciona un servei individualitzat. “Sabem que cadascun té unes necessitats i uns interessos particulars”, ens diu la directora d’aquest prestigiós centre residencial. “Ens agrada conèixer bé la trajectòria de cada persona, per tal de poder-li oferir el que necessita en cada fase de la vida”, afegeix.

Perquè això sigui possible, la informació i l’experiència de l’auxiliar sanitari és clau. “És la persona que té el tracte més directe amb el resident, i la que coneix millor el seu dia a dia, ja que s’encarrega de cobrir-li les necessitats i les activitats quotidianes, en qüestions d’higiene, alimentació, mobilitat”, etc. El quadre professional de Mas Piteu també inclou moltes altres figures, que repassem a continuació amb la seva directora.

Els professionals de les residències del Grup Atlàntida

  • L’auxiliar sanitari: Tal com hem comentat, és una figura fonamental, que ofereix ajuda directa i atenció a les persones, i que també s’encarrega de facilitar que les atengui el professional adequat quan calgui.
  • Els professionals de fisioteràpia: Tal com explica Vallecillo, “s’encarreguen del benestar físic i de la cura de la mobilitat. També s’ocupen de la rehabilitació temporal quan s’ha patit alguna malaltia o afectació”. El seu seguiment continuat permet que puguin identificar les necessitats de cada moment i pautar, quan calgui, algun suport per a la mobilitat (com ara un caminador o un bastó).
  • L’equip mèdic i d’infermeria: Són els responsables de cobrir l’atenció sanitària, tenint cura de l’estat general de salut del pacient, i revisant-li les constants periòdicament per tal d’advertir qualsevol canvi. Així mateix, poden derivar als serveis d’urgències o a l’atenció hospitalària, en els casos oportuns.
  • El psicòleg: Vetlla per la salut emocional i mental dels residents. “S’encarrega de valorar individualment cada persona per proporcionar-li l’atenció adequada. També fa activitats grupals i ofereix suport psicològic tant a les persones que viuen a la residència com a les seves famílies.”
  • L’educador social: Proposa activitats de caire lúdic, com ara sortides culturals i excursions, i organitza esdeveniments (com ara passejades pel barri i concerts que s’ofereixen a la residència mateix).
  • El terapeuta sociocultural: organitza activitats especialitzades per a residents d’alta dependència (habitualment, els que presenten problemes cognitius).
  • El treballador social: És una figura d’atenció no directa al resident. Actua com a contacte per a les famílies, i les ajuda a fer totes les gestions amb l’Administració pública, els ofereix informació sobre prestacions i la documentació necessària per fer els tràmits.
  • El terapeuta ocupacional: És la persona que fa la valoració per determinar quines eines o actuacions són necessàries per facilitar o millorar la vida de cada resident. D’aquesta manera, es pot encarregar de prescriure suports per accedir a la dutxa, coberts adaptats, etc. També organitza un taller d’aromateràpia, “que serveix per treballar les sensacions i els records a través de la memòria olfactiva”, apunta Vallecillo.
  • Els coordinadors de servei: Són les figures que actuen d’enllaç entre el personal, el resident i les famílies, i garanteixen el funcionament òptim de l’atenció de l’equip d’auxiliars, així com els serveis de bugaderia i manteniment.
  • Servei de bugaderia i neteja: És el responsable de garantir la higiene i la neteja de les instal·lacions, així com també de les peces de roba de cada resident.
  • Servei de manteniment: Manté les instal·lacions en perfecte estat, i fa les reparacions i les actualitzacions necessàries.
  • Recepció: “És la primera cara visible per a qualsevol persona que entra a la casa”, ens diu Vallecillo, que s’encarrega d’atendre tant els residents com els familiars.
  • La relacions públiques: S’ocupa de les gestions de contractació d’habitacions.
  • La directora: És la responsable de l’organització completa de la residència; la que té una visió panoràmica del funcionament de cadascuna de les àrees.

La importància de l’acompanyament

Quan li preguntem quina és la tasca principal que fan a Mas Piteu, Joana Vallecillo no dubta a respondre: “Crec que oferim un acompanyament càlid i alhora professional en l’última etapa de la vida d’una persona, i també donem suport a la família, que emocionalment es pot veure afectada pel canvi de vida que suposa que un familiar directe viurà amb nosaltres”.

La directora de Mas Piteu creu que, sovint, les residències estan injustament valorades, potser perquè els mitjans de comunicació les solen citar només quan es produeixen situacions anòmales, que sens dubte són excepcionals, en lloc d’assenyalar la valuosa aportació que fan a la societat.
Darrere de l’assistència que proporcionen Mas Piteu i la resta de residències del Grup Atlàntida, hi ha una gran quantitat de treball conjunt, i moltes reunions d’equip per valorar l’evolució de cada persona i per poder millorar encara més la seva atenció les 24 hores del dia. És, com diu Vallecillo, una feina vocacional que exerceixen convençuts que garantir la qualitat de vida de la nostra gent gran és imprescindible per construir una societat molt més justa, empàtica i integradora.

Article validat per: 
Categories:
Comparteix aquest article:

Subscriu-te a la nostra Newsletter

També et podria agradar

Salut! des de 1927
Segueix-nos:
Residencial Mas d'Anglí
Institut Químic de Sarrià, 43-47
08017 Barcelona
Tel. 93 434 22 99
Residencial Mas Piteu
Carrer de Natzaret, 67-81
08035 Barcelona
Tel. 934 34 22 55
Residencial Maragall
Pg. Maragall, 295
08032 Barcelona
Tel. 931 31 16 66