El model d’atenció centrat en la persona, l’autèntic eix central de l’activitat de les residències de Grup Atlàntida, ofereix atenció integral i acompanyament en l’última etapa de la vida, respectant sempre els gustos i les preferències de cada persona.
Moltes persones, quan arriben a la maduresa, valoren més que mai poder viure en un entorn que els permeti disposar de l’assistència que necessiten i també amb l’escalf humà fonamental per afrontar aquesta etapa amb el benestar físic, emocional i social esperat. En aquesta fase de la vida, és essencial poder-se sentir escoltat, respectat i ben atès. Per això s’ha de tenir el suport d’un equip professional multidisciplinari, que pugui proporcionar una resposta satisfactòria a les necessitats, els desitjos i les expectatives de cada ésser humà.
Això és justament el que podem trobar a les residències del Grup Atlàntida, una organització pionera en l’àmbit de la salut que ja té cent anys d’experiència. Per descobrir com funciona el model d’atenció centrat en la persona, conversem amb la Joana Vallecillo, directora de Mas Piteu, una residència situada a la barcelonina Ronda de Dalt, que disposa d’unes instal·lacions espaioses, còmodes i lluminoses envoltades d’una gran zona enjardinada.
Les persones que viuen a Mas Piteu gaudeixen de la calidesa d’una llar, les comoditats d’un hotel i l’atenció professional d’un equip mèdic de primer nivell. Els avantatges que ofereix als seus residents són evidents. “Sovint, molta gent gran acaba tancant-se a casa, a vegades amb una cuidadora. Això fa que les seves possibilitats de socialització es vegin molt limitades. Aquí poden fer exercici físic i gaudir de practicar activitats dissenyades especialment per a elles”, sortir a l’aire lliure… Tot plegat, sabent que sempre tenen la possibilitat que les atengui un professional sanitari si senten qualsevol indisposició”, explica Vallecillo.

Actualment, Mas Piteu té 93 residents, als quals proporciona un servei individualitzat. “Sabem que cadascun té unes necessitats i uns interessos particulars”, ens diu la directora d’aquest prestigiós centre residencial. “Ens agrada conèixer bé la trajectòria de cada persona, per tal de poder-li oferir el que necessita en cada fase de la vida”, afegeix.
Perquè això sigui possible, la informació i l’experiència de l’auxiliar sanitari és clau. “És la persona que té el tracte més directe amb el resident, i la que coneix millor el seu dia a dia, ja que s’encarrega de cobrir-li les necessitats i les activitats quotidianes, en qüestions d’higiene, alimentació, mobilitat”, etc. El quadre professional de Mas Piteu també inclou moltes altres figures, que repassem a continuació amb la seva directora.


Quan li preguntem quina és la tasca principal que fan a Mas Piteu, Joana Vallecillo no dubta a respondre: “Crec que oferim un acompanyament càlid i alhora professional en l’última etapa de la vida d’una persona, i també donem suport a la família, que emocionalment es pot veure afectada pel canvi de vida que suposa que un familiar directe viurà amb nosaltres”.
La directora de Mas Piteu creu que, sovint, les residències estan injustament valorades, potser perquè els mitjans de comunicació les solen citar només quan es produeixen situacions anòmales, que sens dubte són excepcionals, en lloc d’assenyalar la valuosa aportació que fan a la societat.
Darrere de l’assistència que proporcionen Mas Piteu i la resta de residències del Grup Atlàntida, hi ha una gran quantitat de treball conjunt, i moltes reunions d’equip per valorar l’evolució de cada persona i per poder millorar encara més la seva atenció les 24 hores del dia. És, com diu Vallecillo, una feina vocacional que exerceixen convençuts que garantir la qualitat de vida de la nostra gent gran és imprescindible per construir una societat molt més justa, empàtica i integradora.
